Körkortsutbildning för MC

Motorcykelsäsongen är kort och du vill säkert ha ditt MC-körkort till sommarens soliga dagar! Vi erbjuder hela utbildningen för alla tre storlekarna mc och vi har några olika mc som du kan välja att köra. Vi rekommenderar dig att vara ute i god tid, hör gärna av dig till oss redan i januari månad för att planera in riskutbildningar och teorihjälp, även körlektioner är bra att planera in om du är intresserad.

Hur vill du ha Din utbildning?

Teori

Körkortsboken är en helt ny digital tjänst där du får tillgång till digitala körkortsboken, övningsfrågor och tester. För att komma igång med körkortsboken, kontakta kontoret via telefon mail eller kom förbi oss på Furulundsgatan. Du kan också läsa mer via länken nedan:

Läs mer om körkortsboken

Du kan också boka personlig teori. Där du tillsammans med en lärare går igenom teorin och du har möjlighet att få hjälp med det du vill. Vi har lärare som är specialutbildade på att ge den hjälp du behöver.

Körlektioner
Parallellt med teorin tar du dina körlektioner. Vi rekommenderar att du börjar med en 70 min lektion där du tillsammans med din lärare lägger upp en plan för dina mål och hur dina förväntningar ser ut. Därefter börjar vi den praktiska utbildningen med grundläggande övningar eller en koll på tidigare kunskaper om du redan övat hemma. I priset på körlektionerna ingår även lån av all MC-utrustning, men självklart får du köra med egna MC-kläder. Du kommer att köra med någon av våra motorcyklar.

Riskutbildning motorcykel

Del 1

Riskutbildning för behörighet A del 1 ska lyfta fram risker som är speciella för motorcyklister och ge kunskap om beteenden som är riskfyllda samt förbättra elevens attityder till dessa.

Utbildningen syftar också till att ge dig kunskap och insikt om problemen med alkohol, andra droger och trötthet i samband med körning samt andra faktorer som medför ökade risker. Du ska även få kunskap och insikt om vilka konsekvenserna kan bli samt vad som ökar riskerna och hur de kan undvikas.

Du ska efter genomgången utbildning inse betydelsen av att ta avstånd från alkohol och andra droger i samband med körning samt vikten av att vara utvilad och koncentrerad som förare. Utbildningen ska ge stort utrymme för reflektion och diskussion.

Del 2

Riskutbildning för behörighet A del 2 ska belysa riskerna med motorcykelkörning, vanliga olyckssituationer och farliga beteenden samt möjligheterna att undvika risker förknippade med sådan körning.

Utbildningen ska även öka ditt riskmedvetande, din självinsikt och medvetande om dina egna begränsningar. Utbildningen syftar också till att du ska inse hur olycksrisk har samband med hastighet och förarbeteende, samt dess betydelse vid trafikolyckor.

Genom att förstå dessa samband förväntas du få bättre förståelse för betydelsen av att vara förutseende och anpassa sin hastighet, samt få ökad motivation att köra med stora säkerhetsmarginaler.

Övningarna ska vara verklighetsförankrade och relatera till vanliga trafiksituationer och olyckor, samt även visa konsekvenser av misslyckanden. De färdighetsinriktade inslagen ska begränsas och fokus ska vara mer på hur man undviker att hamna i risksituationer än hur man tar sig ur dem. Riskerna med överskattning ska fortlöpande belysas.

Du ska fortlöpande ges utrymme för reflektion och diskussion av vad som upplevts under utbildningen.

Under utbildningen kommer du att köra våra motorcyklar. Det finns även möjlighet att använda våra MC-kläder under utbildningen.

Muntlig och förlängd tid

Vi har möjlighet att hjälpa till med läs tester och ansökningar till dig som vill ansöka om muntligt eller förlängd provtid hos trafikverket.

Vill du veta mer om våra utbildningar eller boka så är du välkommen att kontakta oss. Vi ser fram emot ditt samtal!

Vill du ha hjälp?

Hej, jag heter Anna-Karin.
Ring mig så hjälper jag dig med en personlig utbildningsplan.

Filmer

Vill du ha hjälp?

Hej, jag heter Anna-Karin.
Ring mig så hjälper jag dig med en personlig utbildningsplan.

Gotlands Trafikskola - Anna-Karin

Hej, jag heter Anna-Karin och jobbar i receptionen och med administration.
Ring, skriv eller kom förbi så hjälper vi dig. Välkommen!

Har du frågor?
Tveka inte att skriva eller ringa till oss.